torsdag 31. januar 2013

Kake i tre lag

Denne oppskriften har jeg fått fra en venninne Melissa. Ta gjerne en titt på bloggen hennes - hun har masse oppskrifter, og mange av dem "godteri"

Denne kaken kan vel også gå under det - det bli som en konfektkake. Som tittelen sier, så lages den i tre lag. Den er kjempeenkel, og du lager den på 20 min. (+frysetid til slutt)

Den er vanvittig god. I en periode laget jeg en annenhver dag - den bare forsvant :)

Den lages i brødform.

Lag 1:

2 dl mandelmel
75g smeltet smør

Smelt smøret og lag en masse av mandelmel og smør. Denne fordeles i bunnen av formen og er første laget.

Lag 2:

3 eggeplommer
65g sukrin+
200ml mandelfløte (eller annen type fløte)
1 ts vanilje
2 ts Johannesbrødkjernemel ELLER 3 ss malte chiafrø og 1 ts Johannesbrødkjernemel

Bland alt sammen (gjerne med mixmaster) og fordel over det første laget. Du har nå lag 2, og sett dette i frysern så de setter seg mens du lager det siste laget.

Lag 3:

3 eggehvitter
1 mørk sjokolade (85%)
2 ss kokos olje (jeg bruker den uten kokos smak, dette er valgfritt)
3 ss sterk kaffe

Knekk sjokoladen opp og smelt den sammen med kokosoljen. Mens de smelter, visp eggehvittene stive. Bland kaffen i sjokoladeblandingen, og deretter putter du alt i den stive eggehvitten.
Ta kaken ut av frysern, fordel det siste laget. Strø på litt sjokolade hvis du vil.
Sett i frysern i 10-15 min igjen så det setter seg. Deretter oppbevar i kjøleskap.

2 kommentarer:

  1. Denne så god ut, skal prøves! Takk for oppskrift :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er veeeeeldig god. Jeg tror jeg har fått et avhengighetsproblem :)

      Denne står nesten alltid i kjøleskapet vårt - godt at den er lavkarbo :)

      Slett